Pas på med for mange plugins på WordPress – det kan skade din webshops loadhastighed

 

Når man mangler en feature på WordPress, kan man stort altid få denne leveret via et plugin. Jeg vil dog slå lidt på tromme for, at man er kritisk, inden man installerer et plugin, og at man kun installerer de absolut nødvendige.

WordPress er med afstand det mest populære content management system, hvilket særligt skyldes den høje grad af brugervenlighed, som WordPress tilbyder. Man skal ikke være synderlig IT-kyndig for at navigere rundt i WordPress’ backend; det er hurtigt og let at opsætte og opdatere en webshop via systemet, og når man støder på udfordringer, kan man stort set altid finde et plugin, der løser problemet.

De mange plugins gør uden tvivl den samlede brugeroplevelse med WordPress rigtig god, da man ikke behøver udvikler-kompetencer for at løse opgaver, der i andre sammenhænge havde krævet evner inden for programmering.

Desværre gror træerne ikke ind i himlen, når det kommer til plugins, og jeg oplever lidt for ofte, at folk helt ukritisk installerer uendeligt mange plugins, og det vil jeg nu plædere for, hvorfor man ikke bør gøre.

For mange plugins gør din webshop langsom

Der er naturligvis stor forskel på effekterne og kvaliteten af diverse plugins. Det er dog meget vigtigt at være bevidst om, at langt de flest plugins sløver din webshop i et eller andet omfang. Bliver ens webshop alt for langsom, er man, for at sige det på godt jysk, på den.

Loadhastigheden er nemlig afgørende for ens placeringer på søgemaskinerne, og hvor mange konverteringer man opnår.

Loadhastighed er en officiel rangeringsfaktor i Googles algoritmer, hvorfor langsomme hjemmesider har sværere ved at opnå gode placeringer på søgemaskinen, end de hurtige har.

Derudover vil en langsom webshop også føre til en dårlig brugeroplevelse. Internetbrugere er utålmodige, og hvis din webshop tager over tre sekunder om at loade, vil 40 % af brugerne forlade den med det samme (https://neilpatel.com/blog/loading-time/).

Er din webshop langsom, vil det derfor yderligere bidrage til en høj ’bounce rate’, hvilket heller ikke er godt i et SEO-mæssigt perspektiv, da parametre som ’bounce rate’ og ’time on site’ er yderst centrale rangeringsfaktorer i SEO.

Nu ved du, hvor vigtig loadhastigheden er for, at din webshop kan præstere godt, og derfor er du sandsynligvis også enig med mig, når jeg hævder, at du skal tænke grundigt dig om, inden du installerer et plugin. Du skal altid vurdere, hvorvidt pluginnet er livsnødvendigt. Hvis pluginnet blot er en såkaldt ’darling’, så drop det.

Nogle plugins er uden tvivl nødvendige, og dem skal du selvfølgelig installere. Typisk vil der være flere forskellige plugins, der kan det samme, og det kan godt betale sig at undersøge, hvor meget de forskellige plugins influerer på loadtiden og så vælge det, der sløver din webshop mindst.

Med værktøjet Pingdom Website Speed Test kan du få indblik i, hvor hurtigt din webshop loader. Brug dette værktøj, hver gang du installerer et plugin, og hvis pluginnet sløver din webshop alt for voldsomt, bør du virkelig genoverveje, hvor vigtigt pluginnet er.

Plugins kan sabotere mere end blot loadhastigheden

Jeg erfarede for nyligt, at et plugin modarbejdede mobilversionen af min hjemmeside. Efter at have installeret pluginnet var menuen ikke længere klikbar på den mobile version af hjemmesiden, hvilket jo var ekstremt kritisk.

Der var tale om et cache-plugin, og jeg kunne heldigvis ændre en række indstillinger i pluginnet, så menuen atter blev funktionel.

Med ovenstående vil jeg sige, at det er vigtigt, at du holder øje med funktionaliteten af din webshop, når du installerer nye plugins. Det er meget sjældent, at et plugin ødelægger funktionaliteten, men risikoen er der, og hvis der pludselig er knapper på din webshop, som ikke længere fungerer, kan det koste dig både besøgende og penge.

Hent den nye e-handelsrapport 2020
Gæsteblogger: Jesper Nørskov Jensen

Gæsteblogger: Jesper Nørskov Jensen

Jesper Nørskov Jensen er uddannet cand.it. ved Aalborg Universitet og arbejderhar freelance med SEO, kommunikation og content marketing. Han udvikler og er medejer af findenkaereste.dk.

Følg Gæsteblogger: Jesper Nørskov Jensen på

Kommentarer

Kommentarer (3)