Tryghed i e-handel - gode råd til webshops

Med fokus på forbrugertryghed, er det vigtigt for alle typer webshops, store som små, at have mulighed for at signalere sikker e-handel.

Ligesom det for forbrugeren er særdeles vigtigt at føle sig tryg og sikker i enhver e-handel, har det også stor betydning for webshops at kunne fremstå med tryghed og tillid, overfor for de kunder, der handler i deres webshop.

De fleste køb på nettet går godt, men alligevel oplever omkring 1/3 (37%) af forbrugere, som handler på internettet, problemer i forbindelse med et eller flere køb. Det er en stigning i forhold til 2009, hvor kun 8% af forbrugerne oplevede problemer ved et køb på nettet.

Som webshop-ejer er der derfor flere ting, du kan have fokus på, for at forbrugeren oplever, at de handler på en tryg og troværdig webshop.

Troværdighed på websiden

Vær opmærksom på, at din hjemmeside fremstår troværdig. Hvis hjemmesiden er på dansk, skal webshoppens tekster være i et tydeligt og korrekt dansk sprog.

Websiden skal indeholde alle kontaktoplysninger, så som: Navn, CVR-nr., fysiske adresse, e-mail og evt. telefonnummer.

Certificerede hjemmesider

For at forbrugeren oplever at få det bedste resultat i en tryg og sikker e-handel, kan det være en god idé, at webshoppen er certificeret.

Hos Tryghedsmærket har alle webshops gennemgået en valideringskontrol, der bl.a. sikrer forbrugeren, at de handler i en webshop, hvor ejere grundigt bliver verificeret inden certificering kan opnås. Dette er forbrugerens garanti for, at de handler i en reel og troværdig webshop.

Feedback fra kunder

Feedback og reelle tilbagemeldinger fra dine kunder på baggrund af aktuelle køb, er særdeles god information som dine fremtidige kunder kan have glæde af.

Samtidig er kunde-feedback værdifuld data, som du kan anvende til intern optimering og eksternt øge webshoppens troværdighed.

Webshoppens handels- og leveringsbetingelser

Det er afgørende, at din webshop har synlige handels- og leveringsbetingelser, der er udførligt beskrevet og lever op til gældende lovgivning.

Hos en Tryghedsmærket-certificeret webshop er fortrydelsesfristen i de fleste tilfælde 30 dage, selvom lovgivningen henviser til 14 dage, når der handles i webshops.

Er uheldet ude

Får dine kunder brug for at klage, kan du henvise til:

  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
  • Nævnenes Hus
  • Eller til Tryghedsmærket

Har forbrugere bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan de klage til EU-Kommissionens online klageportal her.

Ovenstående gode råd, vil sammen med webshoppens fokus på god service og unikke produkter, medvirke til trygge og tilfredse kunder, som er grundlaget for en øget e-handel.

New call-to-action
Gæsteblogger: Dorthe Schmidt

Gæsteblogger: Dorthe Schmidt

Dorthe Schmidt er partner i Tryghedsmærket, hvor hun har fokus på vigtigheden i tryg og sikker e-handel både for webshops og forbrugere.

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.