Coronakrisens påvirkning på dansk e-handel

Det er svært at spå om, hvor stor en effekt coronakrisen vil have på de danske virksomheder og webshops på længere sigt, men mange har allerede haft nogle hårde uger, især siden Mette Frederiksen ’lukkede Danmark ned’.

Ifølge en spørgeundersøgelse blandt vores kunder med webshops, er det tydeligt, at de kan mærke en forskel:

Danske virksomheder under coronakrisenI tabellen fremgår det, at størstedelen af de adspurgte oplever et fald i deres onlinesalg. Samlet set har 81% oplevet, at deres salg er faldet i ugerne efter lockdown. For 45% er salget faldet med over 70%.

Det er dramatiske tal, der viser, at forbrugerne kan ændre adfærd meget hurtigt. Men måske bliver denne unormale periode snart hverdag for forbrugerne, så vi igen får gang i de danske webshops. Der er i hvert fald håb forude, hvis man spørger Nets e-handelsekspert, Patrik Müller:

”I Danmark handler 50% af forbrugerne fra udenlandske webshops. Når coronakrisen bliver hverdag, er det meget muligt, at krisen kan få danskerne til at handle mere lokalt, da det føles mere trygt at handle fra danske leverandører. Der er stort fokus på, hvordan vi kan hjælpe vores lokale erhvervsliv og dette kan ende med at påvirke de danske webshops på en positiv måde,” fortæller Patrik Müller.

Det er en fordel at Danmark er så langt fremme med digitalisering

For danskerne er onlinehandel i forvejen en fast del af hverdagen og derfor vil det for mange være naturligt at gå på nettet for at finde de produkter, de skal bruge, når butikkerne holder lukket og befolkningen rådes til at blive hjemme.

”Jeg tror, at mange brancher vil drage nytte af, at danskerne er vant til at handle på nettet. Fx vil mange forbrugere nu få erfaring med at handle mad, daglig- og apoteksvarer online, hvilket de sikkert vil fortsætte med, når krisen er ovre,” fortæller Patrik Müller og tilføjer, at der højst sandsynligt også er stor interesse for streamingtjenester i disse dage.

”Jeg håber også, at mange mindre butikker får prøvet onlinehandel af nu, så de kan få hjulene til at køre rundt, når kunderne bliver hjemme. Jeg har allerede set flere kreative løsninger fra mindre virksomheder, fx en tøjbutik som tilbyder fremvisning af tøj via FaceTime, så kunderne slipper for at besøge butikken. Jeg håber, at sådanne løsninger får lov til at blive efter coronakrisen.”

Hjælp til det danske erhvervsliv

I vores undersøgelse var det også tydeligt, at mange virksomheder kigger efter økonomisk hjælp. 47% svarede, at de regner med at kunne klare sig igennem krisen med regeringens hjælpepakker, men der er også mange, der er ude i andre løsningsmodeller:

  • 12% er nødt til at lukke forretningen midlertidigt
  • 9,8% leder efter nye forretningsområder
  • 5,9% opretter nye salgskanaler

I Nets vil vi gerne bidrage med den lille, men vigtige, del som vi står for: betalingerne. Vi tilbyder derfor en 100% gratis online betalingsløsning til og med juni 2020. Vi håber, at det kan være en hjælp til de webshops, der gerne vil minimere deres udgifter i denne periode eller måske til de virksomheder, der gerne vil flytte deres fysiske salg online.

Tilbuddet inkluderer [bemærk: dette tilbud er udløbet]

  • Kom i gang med online betalinger inden for 24 timer
  • Nem checkout. Modtag betalinger med kort, MobilePay og faktura
  • Mulighed for Swish og Vipps som betalingsmetoder til nordiske kunder
  • Gratis oprettelse, abonnement, transaktioner, indløsning og wallets t.o.m. d. 30/6-2020
  • Ingen bindingsperiode

Du kommer i gang ved at oprette en Nets Easy-konto, hvorfra du ansøger om at gå live, så din virksomhed bliver godkendt til at modtage betalinger på nettet. 

Tanja Oda Sørensen

Tanja Oda Sørensen

Tanja er Marketing Manager i Nets og blogger om tips og nye tendenser inden for online betaling og e-handel.

Følg Tanja Oda Sørensen på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.